Formação continuada de professores: incentivando a utilização do software livre Gcompris em sala de aula
Carregando...
Data
2016-10
Autores
Orientador
Marchi, Miriam Ines
Banca
Marchi, Miriam Ines
Bublitz, Grasiela Kieling
Quartieri, Marli Teresinha
Rehfeldt, Marcia Jussara Hepp
Título do periódico
ISSN
Título do Volume
Editor
Resumo
A presente dissertação aborda a utilização do Software Gcompris como ferramenta pedagógica de ensino e tem como problema: quais as contribuições de um curso de formação continuada na visão dos professores do Ensino Fundamental I sobre a utilização do Software Gcompris como ferramenta de ensino em sala de aula, de uma escola da Educação Básica no município de Boa Vista/RR? A pesquisa foi desenvolvida em uma escola de Educação Básica da rede pública de Boa Vista/RR e teve como objetivo geral analisar as contribuições que um curso de formação continuada pode proporcionar aos professores com a utilização do Software Livre Gcompris como ferramenta de ensino em sala de aula. A metodologia empregada foi de cunho qualitativo e se configurou como um estudo de caso. E para responder os objetivos, utilizou-se uma entrevista semiestruturada para conhecer o perfil dos professores e posterior realização de um curso de formação continuada para os docentes envolvidos na pesquisa, observação da prática pedagógica de duas professoras e outra entrevista que serviu para avaliar a formação e as atividades utilizando este software. Segundo os sujeitos da pesquisa, foi avaliado de forma positiva como uma ferramenta de apoio pedagógico ao ensino, pois apresenta uma característica muito importante no processo de alfabetização, o lúdico, que possivelmente desperta e prende a atenção do aluno, garantindo assim maior concentração e proporcionando uma aprendizagem prazerosa. Assim, destaca-se que a formação continuada é mecanismo para manter a atualização do professor e, dessa forma, contribuir para a prática pedagógica.
This dissertation addresses the use of the Software Gcompris educational teaching tool and its problem: what are the contributions of a course of continuing education in the view of teachers of elementary school I on the use of the Software Gcompris as teaching tool in the classroom, a school of basic education in the municipality of Boa Vista/RR? The survey was developed in a Basic education school of public network of Boa Vista/RR and aimed to analyze the general contributions that a course of continuing education can provide teachers with the use of free Software Gcompris as teaching tool in the classroom. The methodology used was qualitative oriented and if configured as a case study. And to answer the goals, we used a semi-structured interview to meet the profile of teachers and subsequent completion of a course of continuing education for the teachers involved in the research, observation of pedagogical practice of two teachers and another interview to assess the formation and activities using this software. According to the subjects of research, was evaluated positively as a tool for pedagogical support to teaching, because it presents a very important feature in the process of literacy the playful, which possibly awakens and holds the attention of the student, thereby ensuring greater concentration and providing a pleasurable learning. Thus, we highlight the continuing education is to keep updating mechanism of the teacher and, thus, contribute to the pedagogical practice.
This dissertation addresses the use of the Software Gcompris educational teaching tool and its problem: what are the contributions of a course of continuing education in the view of teachers of elementary school I on the use of the Software Gcompris as teaching tool in the classroom, a school of basic education in the municipality of Boa Vista/RR? The survey was developed in a Basic education school of public network of Boa Vista/RR and aimed to analyze the general contributions that a course of continuing education can provide teachers with the use of free Software Gcompris as teaching tool in the classroom. The methodology used was qualitative oriented and if configured as a case study. And to answer the goals, we used a semi-structured interview to meet the profile of teachers and subsequent completion of a course of continuing education for the teachers involved in the research, observation of pedagogical practice of two teachers and another interview to assess the formation and activities using this software. According to the subjects of research, was evaluated positively as a tool for pedagogical support to teaching, because it presents a very important feature in the process of literacy the playful, which possibly awakens and holds the attention of the student, thereby ensuring greater concentration and providing a pleasurable learning. Thus, we highlight the continuing education is to keep updating mechanism of the teacher and, thus, contribute to the pedagogical practice.
Descrição
Palavras-chave
Formação continuada; Software livre Gcompris; Ferramenta de ensino e aprendizagem
Citação
SOUZA, Carmem Gorete Duarte De. Formação continuada de professores: incentivando a utilização do software livre Gcompris em sala de aula. 2016. Dissertação (Mestrado) – Curso de Ensino, Universidade do Vale do Taquari - Univates, Lajeado, 22 jun. 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/10737/1140.