A leitura significativa como estratégia para a compreensão e resolução de problemas matemáticos no Ensino Médio
Carregando...
Data
2016-10
Autores
Orientador
Martins, Silvana Neumann
Banca
Martins, Silvana Neumann
Dullius, Maria Madalena
Schuck, Rogério José
Cardoso, Rosane Maria
Quartieri, Marli Terezinha
Título do periódico
ISSN
Título do Volume
Editor
Resumo
A presente dissertação é resultante de uma investigação realizada com uma turma de 30 alunos do segundo ano do Ensino Médio, da escola estadual Professora Maria dos Prazeres Mota, situada na cidade de Boa Vista-RR/BRA. Esta pesquisa apresenta como objetivo investigar se o uso da leitura significativa pode auxiliar os alunos do Ensino Médio a melhorarem a compreensão e a interpretação dos textos de problemas matemáticos. Este estudo traz para discussão teórica reflexões sobre resolução de problemas matemáticos, leitura significativa e interdisciplinaridade. A metodologia utilizada nesta pesquisa apoia-se numa abordagem qualitativa com ênfase no estudo de caso. A coleta de dados foi realizada através de dois questionários compostos por perguntas abertas, fechadas e mistas; debates, relatos e atividades em grupo, com registros filmados e escritos. A análise dos dados coletados seguiu os pressupostos da Análise Textual Discursiva. Os resultados indicam que o uso da leitura significativa provocou o interesse dos alunos pesquisados pela disciplina de Matemática e pela busca por conhecimento baseado em fatos relacionados ao cotidiano dos alunos, além da maior participação dos alunos que tornaram as aulas mais interativas.
This dissertation is the result of an investigation conducted with a class of 30 students of the second year of secondary school, the public school teacher Maria Mota dos Prazeres, located in the city of Boa Vista, RR / BRA. This research was to investigate whether the use of meaningful reading can help high school students improve comprehension and interpretation of the texts of mathematical problems. This study brings to theoretical discussion reflections on mathematical problem solving, meaningful reading and interdisciplinarity. The methodology used in this research is based on a qualitative approach with emphasis on the case study. Data collection was conducted through two questionnaires consisting of open, closed and mixed questions; debates, reports and group activities filmed and written records. The data analysis followed the assumptions of Textual Discourse Analysis. The results indicate that the use of meaningful reading sparked the interest of students surveyed by the discipline of mathematics, the search for knowledge based on everyday life related to the facts of the students, besides increased participation of students who made the most interactive lessons.
This dissertation is the result of an investigation conducted with a class of 30 students of the second year of secondary school, the public school teacher Maria Mota dos Prazeres, located in the city of Boa Vista, RR / BRA. This research was to investigate whether the use of meaningful reading can help high school students improve comprehension and interpretation of the texts of mathematical problems. This study brings to theoretical discussion reflections on mathematical problem solving, meaningful reading and interdisciplinarity. The methodology used in this research is based on a qualitative approach with emphasis on the case study. Data collection was conducted through two questionnaires consisting of open, closed and mixed questions; debates, reports and group activities filmed and written records. The data analysis followed the assumptions of Textual Discourse Analysis. The results indicate that the use of meaningful reading sparked the interest of students surveyed by the discipline of mathematics, the search for knowledge based on everyday life related to the facts of the students, besides increased participation of students who made the most interactive lessons.
Descrição
Palavras-chave
Resolução de problemas matemáticos; Leitura significativa; Interdisciplinaridade
Citação
ANDRADE, Núbia Paulo Da Costa. A leitura significativa como estratégia para a compreensão e resolução de problemas matemáticos no Ensino Médio. 2014. Dissertação (Mestrado) – Curso de Ensino de Ciências Exatas, Universidade do Vale do Taquari - Univates, Lajeado, 02 dez. 2014. Disponível em: http://hdl.handle.net/10737/1130.