Comunicação, interação e aprendizagem: o fórum de discussão como estratégia de ensino
Carregando...
Data
2016-08
Autores
Orientador
Schwertner, Suzana Feldens
Banca
Kopp, Rudinei
Quartieira, Marli Teresinha
Marchi, Miriam Inês
Título do periódico
ISSN
Título do Volume
Editor
Resumo
A internet vem reconfigurando a forma da sociedade se relacionar. Nesse contexto, foi inevitável perceber seu impacto na área do ensino. Entre tantas ferramentas oriundas dos ambientes virtuais de ensino está o Fórum de Discussão. Por meio dele, é possível fazer com que as relações entre alunos e professores sejam mediadas virtualmente. O trabalho se pauta no seguinte questionamento: como a interação entre os participantes de um Fórum de Discussão permite o estabelecimento de uma outra forma de aprender? Como objetivo geral, buscamos caracterizar os processos de interação entre estudantes e professor em um ambiente virtual de ensino. Além disso, especificamente, tivemos o propósito de identificar as interações ocorridas; de caracterizar as situações de inteligência coletiva decorrentes das interações; além de analisar as guias de conversação empregadas ao longo das interações do Fórum de Discussão. Esta é uma pesquisa qualitativa, de caráter exploratório, viabilizada através da pesquisa bibliográfica e da pesquisa documentada. O trabalho consistiu na análise de conteúdo de atividades aplicadas em diferentes momentos da disciplina Áudio Publicitário, do Curso de Comunicação Social da Univates, que foram desenvolvidas no Fórum de Discussão. Como resultados, verificamos a ocorrência de situações de ensino e de aprendizagem, inclusive sem o envolvimento do professor; que discussões encorpadas por anexos geraram mais envolvimento por parte dos participantes do fórum; que problemas de ortografia, de gramática e de linguagem informal presentes nas interações do fórum não impediram o processo de ensino e de aprendizagem; e que essa atividade assíncrona tem capacidade de envolver os alunos para além do horário regular da disciplina. Ao final, apresentamos diversos indícios de que o emprego da estratégia da lista de discussão por meios informatizados pode estabelecer uma nova forma de conexão capaz de reduzir o gap existente entre a sala de aula e o estilo de vida dos nativos digitais.
The Internet has been redesigning the way society relates. Within this context, it is inevitable to notice its impact in the educational area. The Discussion Forum is one among many tools originated in the virtual environment; it enables the relationships between learners and teachers to be measured virtually. This study is based on the following inquiry: how does the interaction among participants of a Discussion Forum enables the establishment of a new way to learn? Our general goal was characterizing interaction processes among learners and teachers in a virtual environment for learning. Furthermore, our specific goals were identifying the interactions that occurred, characterizing the collective intelligence situations originated from these interactions, and finally analyzing the conversation guidelines used in the interactions in the Discussion Forums. This is a qualitative and exploratory study, based on bibliographic and documented research. The content of activities carried out through Discussion Forums in various moments of the discipline Audio Advertising, in the Social Communication Program were analyzed. The following outcomes were verified: the occurrence of teaching/learning situations, even when the teacher was not engaged in them; discussion with attachments encouraged a bigger participation among the participants in the forum; problems with spelling, grammar and informal language used in the forum interactions did not hinder the teaching/learning process; and finally, that this asynchronous activity engages learners outside the regular schedule of the discipline. In the end, evidences were found proving that the use of the strategy of discussion forums in virtual environments stimulates a new form of connection, capable of bridging the gap between the classroom and the digital natives’ life style.
The Internet has been redesigning the way society relates. Within this context, it is inevitable to notice its impact in the educational area. The Discussion Forum is one among many tools originated in the virtual environment; it enables the relationships between learners and teachers to be measured virtually. This study is based on the following inquiry: how does the interaction among participants of a Discussion Forum enables the establishment of a new way to learn? Our general goal was characterizing interaction processes among learners and teachers in a virtual environment for learning. Furthermore, our specific goals were identifying the interactions that occurred, characterizing the collective intelligence situations originated from these interactions, and finally analyzing the conversation guidelines used in the interactions in the Discussion Forums. This is a qualitative and exploratory study, based on bibliographic and documented research. The content of activities carried out through Discussion Forums in various moments of the discipline Audio Advertising, in the Social Communication Program were analyzed. The following outcomes were verified: the occurrence of teaching/learning situations, even when the teacher was not engaged in them; discussion with attachments encouraged a bigger participation among the participants in the forum; problems with spelling, grammar and informal language used in the forum interactions did not hinder the teaching/learning process; and finally, that this asynchronous activity engages learners outside the regular schedule of the discipline. In the end, evidences were found proving that the use of the strategy of discussion forums in virtual environments stimulates a new form of connection, capable of bridging the gap between the classroom and the digital natives’ life style.
Descrição
Palavras-chave
Ensino; Estratégia de ensino; Cibercultura; Fórum de discussão
Citação
KRAEMER, Fábio Luís. Comunicação, interação e aprendizagem: o fórum de discussão como estratégia de ensino. 2016. Dissertação (Mestrado) – Curso de Ensino, Universidade do Vale do Taquari - Univates, Lajeado, 14 jan. 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/10737/1059.