WHAT DO BEGINNER STUDENTS FROM A BRAZILIAN LICENTIATE DEGREE IN SCIENCE COURSE REVEAL FACING A THEMATIZED PROBLEM IN LINEAR DIOPHANTINE EQUATIONS CONTEXT?

Autores

DOI:

https://doi.org/10.22410/issn.1983-0378.v46i1a2025.3976

Palavras-chave:

Linear Diophantine Equation; Discrete Mathematics; Strategies. Problem.

Resumo

We consider fundamental to encourage and valorize themes belonging to the conjunction of Elementary Theory of Numbers and Algebra in the basic education, areas that present interesting and simple understanding contexts which allow developing problem solving strategies. This paper aimed to present the results of the application and analysis of a problem thematized in the linear Diophantine equations to beginner students from a Brazilian Licentiate degree in Science course. The methodology employed was based on the four phases of Didactic Engineering - preliminary analyzes, conception and priori analysis, experimentation and posteriori analysis - described in Artigue (1996; 2014; 2020). From the results, it was observed that all the students mobilized the trial-and-error as an initial tool to seek the entire solutions, by using arithmetic calculations. There were no manifestations of using algebraic writing as a basic support for solving the proposed problem, which represented an indication of the lack to understand the role of algebraic writing as a tool and potentiating strategy of mathematical problem solving.

Biografia do Autor

Wagner Marcelo Pommer, UNIFESP, campus Diadema

Trabalho atualmente na graduação e no mestrado acadêmico associado ao curso de Ciências- Licenciatura, da UNIFESP, campus Diadema-SP. Sou bacharel em Engenharia Mecânica pela Universidade Mackenzie (1983) e Física pela PUC/SP (1996). Tenho especialização em Matemática, pela Universidade São Judas Tadeu (1995), mestrado acadêmico em Educação Matemática (PUSP, 2008) e doutorado em Educação (FEUSP, 2012). Minhas pesquisas se situam na área da Educação Matemática principalmente envolvendo temas na confluência da Teoria dos Números e da Álgebra, situando temas como a Teoria Elementar dos Números e Números Irracionais. Na parte teórico-metodológica o enfoque envolve a Didática da Matemática Francesa, especialmente na Engenharia Didática de Brousseau e Artigue, nos Registros de Representação Semiótica de Duval, na Teoria do Antropológico de Chevallard, na Metacognição e nos Núcleos de Significação. Curriculo: http://lattes.cnpq.br/4262149292744127

Downloads

Publicado

08-08-2025

Como Citar

POMMER, Wagner Marcelo. WHAT DO BEGINNER STUDENTS FROM A BRAZILIAN LICENTIATE DEGREE IN SCIENCE COURSE REVEAL FACING A THEMATIZED PROBLEM IN LINEAR DIOPHANTINE EQUATIONS CONTEXT?. Revista Signos, Lajeado, RS, v. 46, n. 1, 2025. DOI: 10.22410/issn.1983-0378.v46i1a2025.3976. Disponível em: https://univates.br/revistas/index.php/signos/article/view/3976. Acesso em: 5 dez. 2025.

Edição

Seção

Artigos